از سال ۱۹۱۸ که روابط دموکراتیک میان دو کشور آلمان و فنلاند شکل جدی‌تری به خود گرفت، همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز توسعه یافت. پس از جنگ جهانی دوم، تعداد پروژه‌های مشترک دو کشور در حوزه‌های مختلف گسترش بیشتری پیدا کرد.

از سال ۱۹۱۸ که روابط دموکراتیک میان دو کشور آلمان و فنلاند شکل جدی‌تری به خود گرفت، همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز توسعه یافت. پس از جنگ جهانی دوم، تعداد پروژه‌های مشترک دو کشور در حوزه‌های مختلف گسترش بیشتری پیدا کرد. با این وجود، در هیچ زمانی به اندازه سال‌های اخیر، دو کشور  با یکدیگر در حوزه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی، همکاری نداشتند. در این سال‌ها، آلمان و فنلاند، پروژه‌های مشترک زیادی را در حوزه‌های آموزش و تحقیقات، محیط‌زیست، فناوری اطلاعات و دیجیتال‌سازی اجرا کردند. آنطور که سایت وزارت خارجه آلمان گزارش داده است؛ در حال‌حاضر بیش از ۸۰۰  پروژه تحقیقاتی میان دانشگاه‌های دو کشور در حال اجرا است. همچنین بیش از ۳۰ انجمن در راستای تبادلات فرهنگی در دو کشور فعالیت می‌کنند. به‌طور مثال، انجمن فنلاند-آلمان یکی از بزرگ‌ترین موسساتی است که در راستای تبادلات فرهنگی میان آلمان و فنلاند راه‌اندازی شده است. در ادامه تلاش کرده‌ایم تا فعالیت‌ها و پروژه‌های فرهنگی و آموزشی مهم میان دو کشور را مورد بررسی قرار دهیم:

انجمن آلمان و فنلاند

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، انجمن آلمان و فنلاند، یکی از مهم‌ترین موسساتی است که در راستای تبادلات فرهنگی میان دو کشور فعالیت می‌کند. این موسسه که در سال ۱۹۵۲ در مونیخ تاسیس شده، در حال‌حاضر در تمام ایالت‌های آلمان، دفتری تاسیس کرده است. انجمن آلمان و فنلاند، با سازمان‌های فنلاندی در آلمان همکاری می‌کند. همچنین این انجمن با برگزاری کنسرت‌ها، برنامه‌های سخنرانی و نمایشگاه‌های هنری در سراسر آلمان، تلاش می‌کند تا روابط میان هنرمندان آلمان و فنلاند را گسترش دهد. علاوه بر این‌ها، انجمن آلمان و فنلاند، مجله‌ای با عنوان دویچ-فنلاندیشن روندشو دارد که در چهل سال گذشته، اطلاعات مفیدی درباره آلمان و فنلاند برای علاقمندان منتشر کرده است. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این انجمن در اختیارتان قرار دهد:

https://www.dfg-ev.de/%C3%BCber-uns

دبیرخانه جوانان بالتیک

دبیرخانه جوانان بالتیک که با همکاری کشورهای دانمارک، استونی، فنلاند، آلمان، ایسلند، لتونی، لیتوانی، نروژ، لهستان، روسیه و سوئد تشکیل شده است، نیز نقش مهمی در تبادلات میان کشورهای عضو از جمله آلمان و فنلاند دارد. این دبیرخانه در سال ۱۹۹۲ تاسیس شده است و در راستای مقابله با بحران آب و هوا، کنوانسیون حقوق کودک، راه‌های پیشگیری و کاهش خسارات بلایای طبیعی و ... فعالیت می‌کند. علاوه بر این‌ها، تمرکز دبیرخانه جوانان بالتیک، امروزه بر روی موضوعاتی از جمله امنیت اجتماعی، تحقیق و نوآوری و مقابله با قاچاق انسان است. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این موسسه در اختیارتان قرار دهد:

https://cbss.org/organisation/about-us/

تاسیس سایت برای گردشگری فنلاند

مرکز گردشگری فنلاند، سایتی را با عنوان بازدید از فنلاند تاسیس کرده است که به ۱۰ زبان از جمله آلمانی اطلاعات مفیدی را در اختیار شهروندان کشورهای مختلف قرار می‌دهد. در بخش آلمانی این سایت اطلاعات مفیدی درباره فعالیت‌های هنری و فرهنگی، گردش در طبیعت، گشت‌وگذارهای خانوادگی و ورزش‌های هیجان‌انگیز در فصل‌های مختلف سال در فنلاند وجود دارد. هدف از تاسیس این سایت گردشگری، آشنایی شهروندان آلمان با شهرهای مختلف فنلاند و طبیعت زیبای آن است.

https://www.visitfinland.com/de/

تحقیقات و نوآوری

دولت فدرال آلمان در سال‌های اخیر، سایتی را با عنوان “همکاری‌های بین‌المللی” تاسیس کرده است که آمار و اطلاعات مربوط به تبادلات علمی و پژوهشی آلمان با کشورهای مختلف را جمع‌آوری و منتشر می‌کند. در این سایت، بخشی نیز به تبادلات با کشور آلمان اختصاص یافته است. با نگاهی به اطلاعات این بخش می‌توان به خوبی دریافت که فنلاند به دلیل موفقیت‌های بسیاری که در حوزه آموزش و تحقیقات به دست آورده، بسیار مورد توجه مقامات دولت آلمان قرار دارد. از نگاه مقامات آلمانی، فنلاند، یک شریک مهم استراتژیک در زمینه علوم، تحقیقات و نوآوری است ، اگرچه توافق رسمی در زمینه همکاری‌های دو جانبه علمی میان آلمان و فنلاند وجود ندارد، اما محققان هر دو کشور با اعتماد کامل با یکدیگر همکاری می‌کنند. در سایت “همکاری‌های بین‌المللی” می‌توان اخبار، اطلاعیه‌ها، اسناد و همچنین اطلاعات مربوط به پروژه‌های همکاری میان آلمان و فنلاند را پیدا کرد. این آمارها می‌تواند، بینش عمیق‌تری نسبت به تبادلات آموزشی دو کشور در اختیار علاقمندان قرار دهد:

https://www.kooperation-international.de/laender/europa/finnland/

تبادلات علمی و پژوهشی

فنلاند ۱۶ دانشگاه و ۲۵ مرکز آموزش علمی کاربردی دارد. تحصیل در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در فنلاند به زبان‌های فنلاندی، سوئدی و همچنین در بعضی از دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی امکان‌پذیر است. همچنین دانشگاه‌های فنلاند طیف وسیعی از رشته‌ها را در مقطع دکترا ارائه می‌دهند. آنطور که آمارها نشان می‌دهد؛ تحصیل در فنلاند تا سال ۲۰۱۷ به صورت رایگان بوده است، اما اکنون دانشجویان برای ثبت‌نام در رشته‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، باید هزینه پرداخت کنند. هر چند این هزینه نسبت به رشته و دانشگاه متفاوت است، اما باز هم در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر جهان، این هزینه ناچیز محسوب می‌شود. بنابراین، این کشور مقصد خوبی برای دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌رود. از سوی دیگر فنلاند دارای مراکز تحقیقاتی بسیاری است. از این‌رو محققان زیادی برای کار در این مراکز به فنلاند سفر می‌کنند. در این میان، کشور فنلاند با سایر کشورهای اروپایی مانند آلمان نیز تبادلات علمی و پژوهشی زیادی دارد. به‌طور مثال، هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان و پژوهشگران آلمانی برای ادامه تحصیل و یا کار در مراکز تحقیقاتی به فنلاند سفر می‌کنند و در مقابل بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران فنلاندی نیز به آلمان می‌روند. سایت موسسه تبادلات آکادمیک آلمان نقش مهمی در تبادلات علمی و پژوهشی میان دو کشور دارد. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری در این باره به‌دست آورید:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/europa/finnland/ueberblick-bildung-und-wissenschaft/

فعالیت بنیاد فون هومبولت در فنلاند

یکی از مهم‌ترین موسسات آلمانی که در حال‌حاضر در فنلاند فعالیت دارد، بنیاد الکساندر فون هومبولت است. این بنیاد، از همکاری‌های علمی میان محققان و پژوهشگران برجسته دو کشورر حمایت می‌کند و با ارائه بورس‌های تحصیلی و تحقیقاتی به محققان برجسته فنلاند، به آن‌ها فرصت می‌دهد تا دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت فوق‌دکترا را در یکی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی آلمان سپری کنند. علاوه بر این‌ها، بنیاد الکساندر فون هومبولت در فنلاند بارها میزبان کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی بین‌المللی بوده است. برای کسب اطلاعات بیشتر، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.humboldt-foundation.de/

توسعه زبان آلمانی

همه به خوبی می‌دانند که یکی از اهداف مهم دولت فدرال، ترویج زبان و فرهنگ آلمانی در سراسر جهان است. موسسه گوته در هلسینکی نیز در همین راستا تاسیس شده است. این موسسه، کلاس‌هایی برای آموزش زبان به بزرگسالان، جوانان و کودکان برگزار می‌کند. همچنین در این مرکز، امتحانات رسمی موسسه گوته برگزار می‌شود. علاوه بر این‌ها، موسسه گوته در هلسینکی، شرایطی را برای ارتباط بیشتر میان هنرمندان آلمانی و فنلاندی فراهم می‌کند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهد:

https://www.goethe.de/ins/fi/de/spr/kur/gia.html

از دیگر مراکزی که در توسعه زبان آلمانی در فنلاند نقش دارند، می‌توان به مدرسه آلمانی هلسینکی اشاره کرد. این مدرسه در قلب پایتخت فنلاند، امکانات آموزشی و پژوهشی خوبی برای دانش‌آموزان کشورهای خارجی مهیا کرده است. در این مدرسه، زبان، فرهنگ و تاریخ آلمان در کنار زبان و فرهنگ فنلاندی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود. از این‌رو، دانش‌آموزانی که در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند، به راحتی می‌توانند در سیستم آموزشی آلمان به ادامه تحصیل بپردازند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این مدرسه در اختیارتان قرار دهد:

https://www.dsh.fi/de/

منابع: انجمن آلمان و فنلاند ، سایت گردشگری فنلاند ، موسسه گوته، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، بنیاد فون هومبولت، مدارس آلمانی  هلسینکی، دبیرخانه جوانان بالتیک

کد خبر 4001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =